Motivaţia
învăţării şcolare
Nicoleta
Vrabie
Motivaţia constituie
totalitatea factorilor care determină o acţiune sau un anumit mod de
comportare, stimulată fiind de o serie de cauze dinamice care determină
acțiunile prezente sau viitoare ale unei persoane. Motivaţia este o denumire
generică care implică o serie de motive cu rolul de a schimba în bine şi de a
dinamiza comportamentul unei persoane.
Motivul reprezintă cauza
care împinge la o acţiune sau care determină o acţiune. Noţiunea de „motiv” în
pedagogie se referă la cauzele comportamentului unui individ.
Care sunt cele mai comune
motive care îl determină pe individ să înveţe sau să vină la şcoală în ciuda
vârstei, indiferent de dorinţele şi aspiraţiile sale? Răspunsurile la
întrebarea de mai sus diferă în funcţie de mentalitatea individului asupra
căruia se răsfrânge acţiunea de învăţare.
Mai întâi copiii vin la
şcoală doar pentru a face pe plac părinţilor, pentru că prietenii şi vecinii se
duc, fără a înţelege rostul activităţii desfăşurate în şcoli. Se poate vorbi
doar despre dorinţa individului de a se integra în societate.
Odată cu înaintarea în
vârstă a individului se schimbă și percepţia asupra învăţării. În ciclul
gimnazial elevul manifestă intens dorinţa de a se afirma, de a se ridica mai
sus de nivelul clasei, de a-şi spune părerea sau dorește să se ţină seama de
opinia şi modul său de gândire. Mulţi copii vor să fie cei mai buni, ceea ce e
multe ori duce la un număr de întreceri care nu au întotdeauna un aspect
pozitiv şi dezitabil. Această etapă a motivaţiei este susţinută de un impuls
nativ, o dorinţă nativă de a cunoaşte, de a descoperi şi de a şti cât mai
multe.
În liceu, nevoile,
dorinţele şi aspiraţiile individului se schimbă total. Aici putem vorbi de
aspiraţia spre competenţa, de visul de a fi cel mai bun în ceea ce vrem să
facem pe viitor, de a ne îndrepta spre perfecţiune şi specializate. Se poate
manifesta şi dorinţa de a crea, de a face o descoperire inedită sau de a
realiza ceva ce ne ridică deasupra celorlalţi colegi.
Totodată, există şi
impulsul de a supune la norme, la obligaţiile sociale; vorbim, în acest caz, de
tendinţe normative. Elevul se poate teme şi de consecinţele repentenţiei, al
excluderii din şcoală, deci există uneori, şi oarecare anxietate.
Formarea motivaţiei este
un proces complex, de lungă durată. Motivaţia se dezvoltă în interiorul
familiei, şi continuă odată cu intrarea individului într-un colectiv. Aceasta
continuă în cadrul instituţiilor şcolare, prin intermediul profesorilor. În
primul rând contează exemplul pe care îl dă profesorul: atitudinea de zi cu zi,
sentimentele, stările sufleteşti predominante. Apoi sunt importante laudele,
sucoesele la învăţătură, recompensele. Conform unei legi, numită de G. Allport
„autonomie funcţională”, ceea ce este la început numai mijloc, poate deveni
scop în sine”; bucuria succesului poate duce la o atitudine destul de pozitivă
faţă de materia asimilată care a dus la satisfacţii. Ceea ce nu înseamnă că
pedeapsa nu trebuie folosită, însă rezultă necesitatea asigurării unei
predominări a satisfacţiilor, a momentelor pozitive în cadrul activitătii
şcolare.
Educarea motivaţiei atinge
stadiul superior când apar sentimente trainice legate de valoarea muncii şi
culturii. Mai puţin dezirabile sunt asemenea aspiraţii exagerate, cum sunt
acelea în relaţie cu ambiţia, dorinţa de a depăşi, cu orice preţ pe cei din
jur.
Atmosfera dintr-o şcoală
creează un cadru de solidaritate pozitivă între elevi, devenind un stimulent
pentru menţinerea unei tradiţii superioare de seriozitate, de simţ de
răspundere, calităţi esenţiale pentru reuşita în orice profesie.
Educația
financiară
Adina-Teodora Giușcă
Educația financiară este
procesul prin care asimilăm cunoștințe, aptitudini, abilități care ne ajută să
luăm decizii mai bune în ceea ce privește gestionarea propriilor resurse.
Metodele de economisire și
investire a banilor sunt multiple, iar pentru a face cele mai bune alegeri
trebuie să fii foarte bine informat și să înțelegi fiecare avantaj și
dezavantaj al unei opțiuni.
Educația financiară
cuprinde totodată și situația economică care stă la baza unei afaceri. Astfel,
cu ajutorul acesteia poți descoperi când e bine să faci un credit, cu ce
dobânzi, care este cea mai favorabilă perioadă și cum sa alegi cea mai bună
oferta a băncii.
În acest sens, anul acesta
un număr de aproximativ 70 de elevi de la Liceul Pedagogic ” Ioan Popescu ” din
Bârlad s-au înscris în două programe de educație financiară și antreprenorială,
programe care urmăresc creșterea gradului de informare a tinerilor, viitori
consumatori de servicii financiare, astfel încât aceștia să fie mai bine
pregătiți atunci când aleg un anumit tip de serviciu financiar sau când decid
în favoarea unei anume instituții bancare precum și construirea unei afaceri
într-o ”Companie”- pilot.
Prin activități practice,
elevii învață cum să își construiască un buget personal, despre importanța
economisirii, avantajele și dezavantajele creditelor, tipuri de investiții,
asigurări și riscuri. De asemenea elevii învață cum să realizeze o afacere și cum să o conducă.
Aceste programe sunt :
-
”Finanțele mele” (”Banii IQ”) - clasa a X P1,P2,IA,E,AP;
-
”Compania” – clasa a XI- AP, IA, E, P
”BaniIQ” este un program
național de educaţie financiară dedicat tinerilor care doresc să îşi
îmbunătăţească cunoştinţele despre produsele şi conceptele financiare, cum ar
fi: buget, planificare, investiţii, venituri şi cheltuieli, credite. Prin
informare, instruire şi consultanţă, îşi dezvoltă abilităţile şi încrederea
pentru a deveni mai conştienţi de riscurile şi de oportunităţile existente şi
pentru a face alegeri informate. Scopul este de a-i ajuta să ajungă la
capacitatea de a lua decizii înţelepte pentru viitorul lor financiar.
”Compania” este programul
oferă participanților oportunitatea de a-și con¬duce propria afacere pentru a
înțelege ce presupune înființarea, funcționarea și suc¬cesul unei societăți
comerciale. Tinerii cercetează piața, obțin capital prin vânzare de acțiuni și
administrează înregistrările contabile ale companiei. Compania - elev propune
cea mai bună metodă de dezvoltare a abilităților antreprenoriale - learning by
doing - și oferă o oportunitate de a aplica anumite principii de afaceri și
ajută la dezvoltarea spiritului organizatoric, a aptitudinii de conducere, a
responsabilității și competențelor de a lucra în echipă.
O parte dintre elevii
implicați în aceste proiecte au susținut în luna noiembrie – decembrie un prim
test de verificare inițială a cunoștințelor pe care le dețin, obținând o medie
de promovare a acestui test de peste 45%.
Programele se derulează pe
tot parcursul anului până în luna mai și se vor încheia cu un test final de
verificare a cunoștințelor dobândite.
În cadrul activităților
din „Săptămâna altfel” s-au derulat și activități pentru orientarea în carieră.
JOB SHADOW DAY, este un
program internațional organizat de Achievement România prin care tinerii se
familiarizează cu piața locurilor de muncă, petrecând câteva ore în „umbra”
unui părinte sau a unui angajat în domeniul dorit.
În 2015 programul a ajuns
la a XIII-a ediție în România fiind
urmat de peste 20.000 de elevi din toată țara, cu sprijinul comunității de
afaceri și mediul educațional local. Programul îi ajută pe tineri să înțeleagă
diverse opțiuni de carieră și să găsească mai ușor un răspuns la întrebările:
Ce vreau să devin după ce tremin școala? Unde vreau să lucrez? Care este cel
mai potrivit loc de muncă pentru mine?
Anul acesta, în cadrul
acestei activități, de la Liceul Pedagogic „Ioan Popescu” au participat 41 de
elevi de la clasele a XI-a P, IA, E și a
XII-a P.
Companiile/instituțiile cu
care au colaborat instituțiile de învățământ au fost:
-Finanțe/Bănci/Tranzacții- Unicredit Țiriac Banc;
-Sănătate- Spitalul de urgență „Elena Beldiman”;
-Cultură/Artă- Teatrul „Victor Ioan Popa”;
-Beauty/ Fashion- Eva Beauty Salon;
-Jurnalism/Media/Entertainment- Media TV;
-Resurse umane/Psihologie- Cabinet particular psihologic;
-Instituții publice - Poliția Municipiului Bârlad;
-Finanțe/Bănci/Tranzacții- Unicredit Țiriac Banc;
-Sănătate- Spitalul de urgență „Elena Beldiman”;
-Cultură/Artă- Teatrul „Victor Ioan Popa”;
-Beauty/ Fashion- Eva Beauty Salon;
-Jurnalism/Media/Entertainment- Media TV;
-Resurse umane/Psihologie- Cabinet particular psihologic;
-Instituții publice - Poliția Municipiului Bârlad;
-Unitatea Militară 01458.
O elevă implicată în
aceste activități ne-a declarat la final:
„Această activitate mi-a creat o
imagine mult mai clară asupra meseriei care m-a fascinat de la o vârstă
fragedă, mai exact un loc de muncă în cadrul instituțiilor publice și anume la
poliție. Am descoperit că această meserie, printre altele, necesită multă
muncă, multă răbdare și multe responsabilități. Experiența JOB SHADOW DAY
pentru mine a însemnat un pas important către această meserie.”
O altă elevă ne
împărtășește: „Am vizitat unitatea militară a orașului, a fost foarte interesat.
Pentru prima dată am avut ocazia să văd în realitate cum se încarcă o armă și
vesta antiglonț e mult mai grea decât aș fi crezut. Mi-aș dori să pot urma
această meserie.” ; „Aș recomanda tuturor elevilor să participe la JOB SHADOW
DAY, deoarece este o bună ocazie de a te informa mult mai mult și de a te
convinge dacă ești sau nu făcut pentru
acea meserie.” ,completează o colegă.
La Eva Beauty Salon elevii
au avut ocazia de a machia și coafa cu instrumentarul și produsele
specialiștilor.
Activitățile s-au
desfășurat sub îndrumarea profesorului de economie Daniela Postolache.